הרפורמה הבאה בתחום הסלולר – הצרכנים ייהנו!

תאריך: 26.06.2009

כבר לא חשוב איפה קניתם את המכשיר...

קניתם מכשיר סלולר, שלא דרך חברת הסלולר שלכם? עד היום נחשבתם לצרכנים סוג ב' בעיני חברות הסלולר. הן לא אפשרו לכם ליהנות מהטבות שונות הקיימות בחבילות שלהם, כיוון שהמכשיר לא נרכש אצלן.
לא עוד! בשבועות האחרונים התקבלה החלטה חשובה במשרד התקשורת, שתוביל לביטול השליטה של חברות הסלולר בשוק המכשירים. חברות הסלולר יידרשו לאפשר לכל הלקוחות להצטרף למסלולים שבהם מקבלים זיכוי בגין שיחות. הרפורמה הזו צפויה לעודד את שיווק המכשירים בשוק החיצוני, ותגדיל את מגוון המכשירים לנוחיות הצרכנים. 
 
סבסוד זהה לכולם 
חברות הסלולר תחויבנה מעתה לסבסד באופן זהה כל מכשיר סלולר, בין אם הוא נרכש אצלן ובין אם הוא נרכש במקום אחר. כלומר, הצרכנים יוכלו ליהנות מאותם המסלולים, המעניקים זיכוי על מחיר המכשיר. רפורמה זו, שעומדת להתקבל בקרוב, מהווה המשך לתוכנית ניידות המספרים, שהחלה לפני כשנה וחצי. ברור לכל כי מי שנשכרים מכל השינויים הללו הם הצרכנים.
 
להסיר את האזיקים...
באמצעות הרפורמה החדשה מתכוונן משרד התקשורת לבטל את הקשר שהיה קיים עד היום בין רכישת מכשירים לבין הטבות זמן אוויר של חברות הסלולר. זהו אקט משמעותי מאד, כי הוא מבטל את אחת הסיבות העיקריות לאי נטישת חברות סלולר ע"י הצרכנים. לקוחות רבים נשארים עם אותה חברת סלולר תקופה ארוכה, רק כדי להמשיך ולקבל את הזיכוי על עלות רכישת המכשיר אצלה. מדוע? כי כיום מזוכים לקוחות של חברות הסלולר בכל חודש על עלות המכשיר, בתנאי שהגיעו להיקף שימוש מסוים באותו מכשיר. הלקוח מחויב תחילה בעבור עלות המכשיר, ואחר כך מזוכה בחלק או בכל הסכום. כך, לקוח שמבקש לעבור חברה, חייב לשלם "קנס" בתשלום אחד עבור שארית החוב שלו לגבי המכשיר שרכש בשעתו, ואינו נהנה עוד מהזיכויים עליו. הדבר כובל את הלקוח לחברה למשך תקופת רכישת המכשיר - 36 חודשים.
 
מתי תחל החגיגה?
משרד התקשורת מתעתד לבצע את הרפורמה בתקופה הקרובה. הנושא עדיין לא אושר סופית בשל התנגדות (איך לא?) של חברות הסלולר לרפורמה. לטענת חברות הסלולר המודל שקיים היום (מצד אחד חיוב, מצד שני זיכוי) פועל בעצם לטובת הלקוח, וכל שינוי שייעשה ייפגע בלקוחות. האינטרס של חברות הסלולר ברור, ולכן הצפי שהערעורים שלהן לא יתקבלו, והרפורמה תצא לדרך בקרוב לקול מצהלות הצרכנים...
 
גם חנויות החשמל יצטרפו לחגיגה!
לרפורמה החדשה הצפויה יש השלכות לא רק על ציבור הצרכנים אלא גם על מגזרים נוספים. כיום נשלט שוק מכשירי הסלולר על ידי חברות הסלולר, וזאת למרות שרשתות חשמל ואלקטרוניקה משווקות גם הן מכשירים סלולרים. בשל הסיבות שפרטנו, נמנעים הצרכנים מלרכוש באופן חופשי מכשירים, שלא דרך חברות הסלולר, וע"י נפגעים כל המשווקים החיצוניים. מדובר בסוג של מונופול בעייתי.
לדוגמה, מהדו"ח של חברת סאני, יבואנית סמסונג ישראל, עולה, כי רק 22% מהמכירות של החברה ברבעון הראשון של 2009 היו דרך משווקים חיצוניים, וכל השאר נעשו דרך חברות הסלולר. יתרה מכך, כמה מיצרניות המכשירים, כמו סוני-אריקסון, אינן משווקות כלל מכשירים דרך משווקים חיצוניים, אלא רק דרך חברות הסלולר.
ברור לכל, כי הסיבה לדומיננטיות של המפעילות בשיווק מכשירים היא, שהן היחידות שיכולות להציע ללקוחות את סבסוד קניית המכשיר, שאינו אפשרי למשווקים בשוק החיצוני. כך, הרפורמה הנוכחית לא רק תשחרר את הלקוחות מאותם אזיקים מעצבנים של חברות הסלולר, אלא גם תעורר תחרות ביבוא ובשיווק מכשירי הסלולר, ובכך תגדיל את מגוון המכשירים המשווקים לצרכנים.
 
איך זה יעבוד בשטח?
לאחר שתאושר הרפורמה במשרד התקשורת, יגיע שלב יישום הרפורמה. הצרכנים יוכלו לרכוש מכשירי סלולר גם דרך משווקים חיצוניים, ולא רק דרך חברת הסלולר. לאחר רכישת המכשיר, הם יפנו לחברת הסלולר וירכשו דרכה רק את כרטיס ה- SIM. חברות הסלולר יאלצו לספק לאותם צרכנים את אותן הטבות וזיכויים, כפי שהן מספקות לכל מי שרכשו המכשירים דרכן.
נשמע טוב, אך יש גם חשש. יתכן שחברות הסלולר יעלו את מחירי כרטיסי ה-SIM, שכיום עולים 50-100 שקל, כדי למנוע את המצב הזה. עם זאת, בכל מקרה, נראה שמשרד התקשורת ממשיך לחשוב על טובת ציבור הצרכנים ומחשק את חברות הסלולר לספק שרות הוגן ופתוח לכל צרכן וצרכן.
תגובה שלך
תגובות
הרפורמה שכרגע הולכת להיכשל.
חברות הסלולר העלו את מחיר כרטיסי ה SIM ועלויות הגלישה באופן דרמטי בחודש האחרון.
מה שהופך ללא כדאי את האפשרות לרכוש מכשיר סלולרי לא אצלן.
נסו לרכוש כרטיס SIM ותבינו.
  • 1
פנייה לנציג
לקבלת מבצעים חמים
 
פנייה לנציג
לכבוד:
פנייה בנושא: