האם האינטרנט בא על חשבון הפרטיות שלנו?

תאריך: 04.03.2010

האינטרנט הוא חלק בלתי נפרד מחיינו. אנחנו פונים לרשת, כדי למצוא מידע חדש, לבסס מידע קיים, ולעיתים אפילו לחשוף מידע על נושאים מסוימים. כך או כך, בלי האינטרנט החיים שלנו היו נראים אחרת לגמרי

הטכנולוגיה, המאפשרת אינטרנט מהיר יותר משנה לשנה ומיום ליום, מביאה לכך שאנו שמים פעמינו ללא היסוס ברשת הגלובאלית, ולא עוצרים לעיתים על מנת לבחון את ההשפעות האמיתיות על החיים שלנו ועל חיי הקרובים אלינו.
 
אחד האלמנטים הבולטים ביותר ממנו התרגלנו להתעלם בשל שפע הידע והאפשרויות הוא נושא הפרטיות.
האם באינטרנט אנחנו באמת מוגנים? מדוע ברשת אנחנו מרשים לעצמנו לעשות דברים, שמעולם לא נעלה על הדעת לבצע במציאות או ברחוב?
קחו לדוגמא את נושא הטוקבקים: רבים מאיתנו מתבטאים בצורה שלעולם לא היינו חושבים להגיע אליה בשיחה פנים מול פנים. הרעיון העומד בבסיס הרשת, שיתוף הידע במהירות ובין אנשים בכל רחבי העולם – ללא בעל בית מוכרז או סנקציות והגבלות לעיתים מתעתע בנו. במקרים רבים, אף נראה כי הגולם קם על יוצרו והפרטיות נעלמת לחלוטין. אך האם זה באמת המצב, או שאולי כך רק נוח לנו להאמין?
 
עד כמה יש לגולשים באינטרנט פרטיות אמיתית?
על מנת לבדוק מהן הדרכים הטובות ביותר לשמור על חיסיון במהלך גלישה באינטרנט, נבדוק ראשית את הכלים הבסיסיים ביותר. לדוגמא, למשתמשים בדפדפן מסוג פיירפוקס (FireFox) ישנה האופציה לגלוש ב"גלישה פרטית". אפשרות זו מבטיחה כי היסטוריית הביקורים שלנו באתרי אינטרנט שונים לא תישמר על המחשב, ולמעשה יימחקו בסיום השימוש. עם זאת, לא מדובר על פרטיות מושלמת: למרות שהמידע נמחק מכונני המחשב עצמו, הוא עדיין נמצא אצל ספקי האינטרנט שלנו. באמצעות מספר IP, אשר קיים אצל כל גולש בעולם (סוג של שם משתמש בו משתמשות ספקיות האינטרנט), ניתן לעקוב אחר כל גלישה באשר היא. כל משתמש אינטרנט צריך לדעת שהגלישה שלו חשופה לגורמים חיצוניים, והשאלה שצריכה להישאל היא עד כמה. בנוסף, חשוב לזכור כי האינטרנט נמצא בתהליכי התהוות. שלא כמו הרדיו או הטלוויזיה, האינטרנט הינו משאב שעדיין מתפתח והחסרונות של המצב הזה ברורים לכולם. מלבד הפגיעה בפרטיות חשוף הגולש להתערבות שיווקית ופרסומית, שלא לדבר על מצב בו ניתן לחשוף את רגשותיו ותחושותיו העמוקים ביותר לגורמים שיעשו בהם שימוש קלוקל.
עם זאת, כמו בהרבה נושאים אחרים, גם כאן המצב הוא ממש לא שחור או לבן.

האם ישנם יתרונות לחוסר הפרטיות?
בהחלט. ישנם הרבה מאוד מקרים בהם חוסר הפרטיות במהלך גלישה באינטרנט הביא לתוצאות חיוביות, במידה והמידע הופקד בידיים הנכונות. החל מהטרדות אישיות על בסיס מיני ועד לפריצות לאתרים ממשלתיים ורשמיים - המידע שנמצא על גבי רשת האינטרנט מהווה כלי חשוב מאין כמותו לשמור על הסדר. גם כאן חשוב לזכור, שיש למתוח את הקו בצורה ההוגנת ביותר. למעשה, צריך לומר את הדברים בצורה חד משמעית: למרות שהגולשים חשופים למעקב אחר תנועותיהם, מתפקידה של כל ספקית אינטרנט לבדוק היטב מהו המידע הנמצא אצלה, ואיך ניתן לשמור אותו חסוי ככל האפשר. כשם שבשלב מסוים בהיסטוריה התחלנו להאמין שהכסף שלנו בבנק שמור היטב ולא יאונה לו כל רע, כך על הגורמים הרלוונטיים לעשות הכל, על מנת שהמידע האישי שלנו לא ייחשף לעיניים שלא אמורות לראות אותו.
 
לסיכום, מההיבט הטכני ניתן לעקוב אחר הגלישה שלנו עד הרמה הפרטנית ביותר. ההיבט היחיד שמסוגל למנוע זאת הוא ההיבט המוסרי - ועליו כדאי להתחיל להתאמן.

להשוואת מחירים בתחום האינטרנט- לחץ כאן
לקבלת המבצעים האטרקטיבים ביותר - לנציג לחץ כאן

תגובה שלך
פנייה לנציג
לקבלת מבצעים חמים
 
פנייה לנציג
לכבוד:
פנייה בנושא: