אתם ודמי הקישוריות

תאריך: 24.09.2010

המאבק בין משרד התקשורת לשלושת חברות הסלולר תפס תאוצה בחודשים האחרונים, המשמעות של דמי קישוריות גבוהים היא כמובן תשלום גבוה יותר מצד הלקוח, אך האינטרס של משרד התקשורת במהלך נובע דווקא מסיבה אחרת לגמרי...

 הרצון הגדול: עידוד תחרות
כבר כמה שנים שישנה דרישה של ממש בקרב משתמשי הסלולר והקהילה העסקית בדבר כניסה של גורמים נוספים לתחרות. במגמה שהתחילה בגורמים המספקים שירותי שיחות לחו"ל, המשיכה באספקת תשתיות האינטרנט, ולאחרונה התעוררה אפילו במסגרת תחום הטיסות הפנים ארציות קם רצון עז במשרד התקשורת לעידוד תחרות אמיתית לשלושת מפעילי הסלולר הקיימים בישראל: סלקום, פלאפון ופרטנר.
על מנת לעשות כן, מיישר קו שר התקשורת עם מדינות מפותחות אחרות, ודוחף לקראת הכנסת מפעילים סלולאריים וירטואליים, אשר בפועל עושים שימוש ברשתות סלולר קיימות.
 
השימוש הזה כרוך כמובן בתשלום למפעילת הסלולר, שהן בפועל דמי הקישוריות. ככל שאותן דמי קישוריות יהיו אטרקטיביות יותר למפעילים הוירטואליים, הרי שיתעורר רצון גדול יותר להיכנס לשוק. במילים אחרות, משרד התקשורת מעודד את כניסת המפעילים הוירטואליים לשוק הסלולר המצומצם בישראל על ידי הקלת המשאבים אותם יצטרכו להשקיע מצד אחד, והגדלת הרווחים הפוטנציאליים שלהם מצד שני. המשמעות של מהלך כזה עבור התחרות ברורה, אך כיצד היא תבוא לידי ביטוי בכיס של הלקוח?
 
 
האם החשבון שלכם ישתנה בקרוב?
בשלב הראשון של הפחתת דמי הקישוריות הוריד שר התקשורת משה כחלון על פי פרסומים בתקשורת את התשלום מ-25 אגורות לדקה ל-6.8 בלבד – החל מינואר 2011. בעתיד, ימשיכו לרדת דמי הקישוריות בהדרגה: 6.43 אגורות בינואר 2012, 5.91 אגורות ב-2013 ועד 5.5 אגורות ב-2014, שהיא שנת סיום הרפורמה.
עם זאת, אל תצפו למצוא את השינויים הללו מתבטאים בחשבונית החודשית של המפעיל הסלולארי שלכם. עיקר המאבק של המפעילים במשרד התקשורת נטוע ברצונן שלא להכניס מתחרים לשוק, ולא בהפסדים מהלקוחות, וזאת מסיבה פשוטה: האופן בו כבולים הלקוחות לחברות הסלולר אינו מבטא את השינויים בדמי הקישוריות, משום שהמחירים השונים המרכיבים את החשבון החודשי שלנו ישתנו גם הם ויתקזזו עם הפחתת דמי הקישוריות. כך לדוגמא צפויה מגמה בהעלאת תעריפי השיחות הסטנדרטיים, ובמקביל גם בחבילות התוכן והגלישה.
 
 
אופטימיות לטווח הארוך
המצב בישראל הוא שהביקוש לשירותים השונים של חברות הסלולר הנו קשיח באופן יוצא דופן. בניגוד למדינות רבות בעולם בהן שירותי חברות הסלולר נתקלות בכתף קרה בכל שעה של שינויי תעריפים, במדינה רודפת תקשורת בינאישית כמו שלנו המצב שונה לחלוטין.
זו אגב, אחת הסיבות המרכזיות להתערבות הברוטאלית לעיתים של משרד התקשורת בשוק הסלולר המקומי: מכיוון שאין בציבור התנגדות של ממש, מרגישים צורך שרי התקשורת להיאבק בשבילו. עוד צריך לזכור, כי את הפירות של הרפורמה לא צפויים האזרחים לקטוף בטווח הקצר. כאמור, המשמעות של ההפחתה בחשבון החודשי הנה מינימאלית, וצריך להמתין ולראות כיצד ישפיעו המפעילים הווירטואליים על השוק.
רק לאחר תקופה בה יפעלו יחד הרשתות השונות תבוא מגמה של שינויי מחירים, אותה נוכל להרגיש בפועל בכל סוף חשבון. זו בוודאי גם הסיבה לכלול ברפורמה רעיון, על פיו מפעילים חדשים יזכו להקלה משמעותית עוד יותר בדמי הקישוריות, וישלמו מחיר של 5 אגורות בלבד כבר מתחילת השנה הבאה. עידוד התחרות הוא השלב הראשון בעולם הסלולר החדש לקראתו צועדת ישראל, אך כמו בכל תחום, החברות הקיימות אינן מתכוונות לשבת בחיבוק ידיים.
 
 
חברות הסלולר כבר נאבקות
מלבד השינויים בחבילות של כל אחד ואחת מאיתנו, פועלות חברות הסלולר גם באפיקים אחרים. בשבועות האחרונים הודיע מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, על כוונת החברה לפנות לערכאות משפטיות גבוהות, על מנת למנוע את החלטת משרד התקשורת. אל שפירא מצטרפים כמובן גם קברניטי פלאפון ופרטנר, במאמץ משותף לבטל או לפחות לעכב את העתיד לבוא. גם בבורסה ניתן כבר לראות את השפעת ההחלטות, כאשר שלושת החברות עדכנו את בעלי המניות שלהן בנזק הצפוי שמגיע לכמה מאות מיליוני דולרים.
 

תגובה שלך
פנייה לנציג
לקבלת מבצעים חמים
 
פנייה לנציג
לכבוד:
פנייה בנושא: