גוגל VS פייסבוק – הקרב על הסטטוס

תאריך: 12.10.2010

רשתות חברתיות – זהו השם החם בשנים האחרונות בתחום אתרי האינטרנט , לצד אתרים מוכרים כגון MYSPACE , טוויטר וקפה דה מרקר , מתקיימת מלחמת עולם בין ענקיות האינטרנט פייסבוק ו-GOOGLE , במלחמה זו הקורבנות הם נשיאי ארה"ב המופיעים על השטרות אשר נשפכים לרוב ולפעמים אף לחינם..


כתב – ערן כהן
 
כבר שנים שגוגל נחשבת כמנוע החיפוש הגדול ביותר ברשת ו- 150 מיליון גולשים פעילים בתיבת הדואר של GMAILיוצרים שליטה בלעדית של גוגל גם בתחום הדוא"ל ,  מנגד ניצבת ענקית הרשתות החברתיות פייסבוק  אשר פרצה בתחילת שנת 2004 ומאז צברה מאגר משתמשים נאמן של 500 מיליון איש!!!
בפייסבוק הבינו את הפוטנציאל השיווקי הקיים ברשת החברתית שלהם והחליטו להרים את הכפפה ולצאת למלחמה כוללת נגד גוגל , בהתחלה היו רבים שזלזלו בכוונותיה של פייסבוק להפוך לאתר היעיל השימושי והנצפה ביותר בעולם , אך נסיונות חוזרים ונישנים של GOOGLEלהקים רשת חברתית שתתחרה בפייסבוק , והצגת שירותיה החדשניים של פייסבוק גורמים לרבים לבלוע את הכובע...


שנת 2004 – תחילת עידן חדש

בשלהי שנת 2003  החליט התמנון האינטרנטי הנקרא גוגל לשלוח זרועותיו לכל רחבי האינטרנט ולהשתלט כליל על הרשת , הצעת קנייה אשר הוגשה לרשת החברתית Freindster   ונדחתה , גרמה לגוגל לשלוח מהנדס משלהם לפרוייקט הקמת רשת חברתית אשר נקראה על שם המהנדס ORKUT.
הרשת החברתית ORKUTסובלת כבר שנים מהתעלמות תקשורתית ברחבי ארה"ב ואירופה ומנגד מצליחה מאוד בשווקים פתוחים כגון ברזיל והודו.
כחודש לאחר עליית ORKUTלאוויר , קם סטודנט מאוניברסיטת הרווארד ששמו בעתיד יככב בכל מדורי הכלכלה העולמיים , מארק צוקרברג , והעלה לאוויר אתר פנימי לאוניברסיטת הרווארד אשר נקרא FACEBOOK   ששמו נלקח מהעיתון המקומי של האוניברסיטה אשר מחולק לתלמידים בשנתם הראשונה ובעזרתו יוכלו לזהות ולהכיר את יתר תלמידי האוניברסיטה.
בתוך חודש הצטרפו לאתר מחצית מתלמידי האוניברסיטה ובמהרה צורפו לאתר גם תלמידי אוניברסיטאות אחרות כמו: סטנפורד , לייל ואחרים.
 
פייסבוק להמונים
 
בספטמבר 2006 החליט מארק צוקרברג לפתוח את האתר לציבור הרחב עם דרישה של כתובת אי-מייל וגיל מינימלי שלוש עשרה.
ברשת החברתית החדשה שעלתה לאוויר ניתן היה לצרף חברים חדשים מכל העולם , לשתף אנשים בחוויות ותמונות ממקומות שונים , לשחק משחקים נגד המחשב ונגד אנשים אחרים מכל העולם , שעות של בזבוז זמן ואושר צרוף אצל מיליוני גולשים אשר נכנסים לאתר באופן עקבי ויומיומי ושוהים בו שעות על גבי שעות.
במקביל להתפתחות המשמעותית והבלתי צפויה של רשת חברתית זאת , הבינו בחברת פייסבוק שהגיע הזמן למקסם כלכלית את המפלצת הצעירה שנמצאת בידיהם ולהפוך אותה לדבר הגדול הבא כאשר היעד הבא אותו ביקשו לכבוש הוא לא פחות ולא יותר – פלח השוק האדיר הנמצא בידי GOOGLE.
 
 
פייסבוק נגד גוגל – ההסלמה
 
גולת הכותרת של גוגל הייתה מנועי החיפוש שלה , מנוע חיפוש ששולט ב- 90% מכלל חיפושי האתרים ברשת , מרבית הגולשים ברשת החליטו שמנוע GOOGLE   יעטר את דף הבית שלהם וכך יספקו את היצר הסקרנות שלהם בצורה הרלוונטית , היעילה והמהירה ביותר .
עבור גוגל שמרבית החיפושים באינטרנט עברו דרך האתר שלהם היה זה הכוח הכלכלי העיקרי , שהניב לכיסם מאות מיליוני דולרים בכל חודש.
במהלך המעבר באתר נחשפו הגולשים לאתרים האיכותיים ביותר ברשת על פי קריטריונים שהציבה גוגל , או לחליפין למיליוני אתרים ששילמו לגוגל הרבה מאוד כסף על מנת לייצר חשיפה בצורה ממומנת הנקראת PPC(pay per click) וכך על כל כניסת גולש לאתרם קיבלה גוגל כסף מאתר זה על פי תשלום שסוכם מראש. 
בפייסבוק החליטו שפרסומות ממומנות יעטרו גם את אתר האינטרנט שלהם וכך חשפו את מיליוני הגולשים שלהם לפרסומות שונות ומשונות אשר מתוגמלות באותה שיטת ה-PPC.
יתרה מזאת בפייסבוק הריחו את הפוטנציאל הבלתי ממומש הקיים בחשיפה למידע והחליטו לפתוח מלחמה עם גוגל גם בתחום זה והקימו דפדפן משלהם הנקרא BROWSERהעוזר לגולשים למצוא דפים פופולאריים בתוך הרשת החברתית וקישורים לדפים מומלצים ודומים .
 
גוגל סופגים סטירת לחי  

לפי דוחו"ת אנליטיים שיצאו בשנה שעברה נוכחו בגוגל להבין שבפעם הראשונה בהיסטוריה שלהם אנשים מבלים יותר זמן באתר אחר מאשר באתר שלהם.
מכה זאת לא עברה אצל גוגל בשקט ובחברה החליטו לשים את כל יהבם בדבר אחד בלבד מעכשיו , הקמת רשת חברתית מצליחה אשר תמוטט את פייסבוק אחת ולתמיד .
המלחמה על כל גולש וגולש נהייתה משמעותית מתמיד , לגוגל יש את הכסף והניסיון , ופייסבוק יש את היתרון המספרי , מי תנצח...?
 
גוגל עושים רעש (BAZZ)
 
בפייסבוק החליטו לא לעצור ולנסות לאכול מהעוגה השנייה בגודלה של חברת גוגל , הדוא"ל של GMAILולפתח שירות דוא"ל משלה .
בגוגל לא נשארו חייבים והקימו רשת חברתית חדשה משלהם הנקראת BAZZ.
150 מיליון משתמשי תיבת הדואר של GMAILהיוו את העוגן הראשוני לרשת זאת וכך הופצה בקשת התחברות אצל כל משתמשי האי- מייל למיניהם.
השם BAZZלאו דווקא הגיעה מתוך רצון לעשות רעש בתחום הרשתות החברתיות אלא מתוך הרצון לקדם ולחשוף משתמשים אשר מצליחים לעשות הרבה רעש ברשת החברתית שלהם. לדוגמא: סטטוס שסוחף הרבה תגובות ויצוטטו ע"י הרבה משתמשים יקבל דירוג וחשיפה הרבה יותר גבוהה מאשר סטטוס שלא יקבל תגובות כלל.
GOOGLE BAZ  קיבל בעיקר באזז שלילי היות ופרטיות הגולשים הייתה חשופה לכולם , מספיק שהתכתבת עם מישהו מספר פעמים , כל אחד שאצלו קיים האימייל שלך יוכל לראות זאת.
כך נעצרה רשת חברתית זאת שמלכתחילה לא הצליחה לתת מענה לשירותים והתכונות הקיימות בפייסבוק.
 
"עכשיו בגוגל באמת מפחדים"
 
בגוגל הבינו שעל מנת ליצור תחרות עם פייסבוק הם חייבים להקים רשת חברתית מלאה וזהה לפייסבוק.
מהר מאוד התחילו שמועות רציניות על כך שגוגל מתכוונת להשיק אתר חדש שיקרא GOOGLE MEשכל מטרתו הוא להתחרות ישירות בפייסבוק.
על מנת לתת מענה הולם הפעם , לאחר הכישלונות הקודמים , בגוגל החליטו להשתמש בתותחים הכבדים ביותר.
בין היתר השקיעו גוגל עשרות מיליוניי דולרים ב"זינגה" שהיא מפתחת משחקי הפייסבוק
הפופולאריים ביותר כגון : FARMVILLE , TEXAS HOLDEM POKER           
עריכת קבוצות מיקוד בנושא רשתות חברתיות , ורכישת חברת SLIDEהמתמחה בפיתוח כלים חברתיים.
בראיון שנערך עם  אדם ד'אנג'לו , לשעבר סמנכ"ל הטכנטלוגיות של פייסבוק  אומר האחרון, " בגוגל הבינו שהבאזז לא מספיק והם צריכים לפנות לרשת חברתית מלאה. הם מבססים אותה על פייסבוק , בניגוד לפעמים קודמות מדובר בפרוייקט עם עדיפות עליונה , הם (גוגל) הניחו שהצמיחה של פייסבוק תקטן עם הזמן , אבל זה לא קרה עכשיו הם באמת מפחדים".
 
 
לסיכום - האם גוגל צריכה תואם פייסבוק ?
 
הלחם והחמאה של גוגל עד היום היה מידע על התנהגות גולשים ברחבי האינטרנט ועל פי כך היה אפשר לפלח פרסומות ולמקסם אפשרות מכירה של לקוחותיה.
כיום בפייסבוק אפשרות הפילוח הוא הרבה יותר יעיל היות והנתונים והמידע שהגולש משאיר בפייסבוק הם רבים ומגוונים יותר , תמונות , סטטוסים , לייקים על סטטוסים כאלה ואחרים והצטרפות לקבוצות שונות.
GOOGLE MEתהיה סביר להניח תואמת פייסבוק ובעלת אפשרויות דומות ותתמקד בדברים הבאים:

 

  • משחקי רשת מרובי משתתפים
  • שירותי מוזיקה וחיפוש מוזיקה
  • שימוש בישומיי מסמכים
  • חיפוש , שיתוף וצפייה בתכני וידאו
  • וכמובן חיפוש אינטרנט מובנה

 
הבעיה היחידה שמעסיקה כרגע את טובי המוחות בגוגל היא : מה הדבר הגדול אותו יצטרכו להמציא על מנת לגרום למשתמשי פייסבוק לעזוב ולהצטרף אליהם...

 

תגובה שלך
תגובות
כתבה עניינית ומרתקת , ישר כח
  • 1
פנייה לנציג
לקבלת מבצעים חמים
 
פנייה לנציג
לכבוד:
פנייה בנושא: